اهمیت طول محتوا در سئو | وب لوکس

اهمیت طول محتوا و تعداد کلمات متن

مدت زمان مطالعه : 
نویستده: 

نگین السادات میری

تاریخ انتشار : 

20 تیر 1403

دسته بندی: 

یکی از مباحث مهم در آموزش سئو، طول محتوا و تعداد کلمات در متن یک صفحه می باشد. شاید برای شما هم سوال باشد که آیا محتوای طولانی بهتر است و یا محتوای مختصر و کاربردی؟ اگر می خواهید بدانید که در نهایت برای کسب رتبه بهتر در گوگل طول محتوا در صفحات مختلف سایتتان چقدر باید باشد، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت طول محتوا در سئو چقدر است؟

اهمیت طول محتوا در سئو چقدر است؟ | وب لوکس

طول محتوا آنجایی اهمیت دارد که تولید محتوای مفید و ارزشمند یکی از راه های اصلی در سئو و بهینه سازی سایت می باشد. به همین دلیل موتورهای جستجو از جمله گوگل اهمیت زیادی به محتوا می دهند. حتما قبلا بسیار شنیده اید که می بایست مقاله ای تولید کنید که از ۱۵۰۰ کلمه بیشتر باشد. چرا که محتوای طولانی رتبه بهتری کسب می کند!

اما با توجه به الگوریتم های جدید گوگل و ظهور هوش مصنوعی که در کمترین زمان و کمترین نوشته، پاسخ را می دهد، رویکرد گوگل نیز تا حدودی تغییر کرد. درحال حاضر مفید و مرتبط بودن مقاله با کلمه کلیدی و رفع نیاز کاربر، حرف اول را می زند. بنابراین موتور جستجوی گوگل بعد از بررسی حجم محتوا، کیفیت مطالب را مورد بررسی قرار می‌ دهد. مطلبی که پاسخ به نیاز کاربر را به بهترین وجه ممکن داده باشد، فرصت رتبه گرفتن را دارد. اما هنوز هم ۱۰۰٪ نمی توان گفت که محتوای طولانی اثرگذارتر نیست.

چرا طول محتوا برای سئو سایت مهم است؟

یکی از مهمترین اهداف سئو، جذب کاربران و کلیک روی سایت می باشد. به همین دلیل طول محتوا برای سئو سایت اهمیت زیادی دارد. پس در ابتدا باید نیاز کاربر از جستجوی عبارات مد نظر را درک کنیم. اگر کاربر به دنبال یک متن طولانی و جامع می گردد که همه چیز را حوا نیازش پاسخ داده باشد، پس بدون شک باید محتوای طولانی و حرفه ای ارائه دهید. اگر کاربر می خواهد در سریع ترین زمان ممکن پاسخش را بگیرد، یک مطلب کوتاه و کاربردی نیز کارش را راه می اندازد.

بنابراین با درک نیاز کاربر می توانید محتوایی را تولید کنید که هم نیاز کاربر را رفع کرده و هم موجب بهبود رتبه در گوگل شوید. اگر نیاز نباشد محتوای طولانی بنویسید و یا به صورت غیرطبیعی آن را طولانی‌ کرده‌ باشید، قطعا نتیجه خوبی نخواهید گرفت. یکی دیگر از دلایل نوشتن محتوای باکیفیت و طولانی این است که مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت شما بیشتر می شود و در نتیجه نرخ پرش کمتر شده و میزان حضور در صفحه افزایش پیدا می‌ کند. این نیز موجب بهبود رتبه صفحه سایت شما در گوگل می شود.

از طرفی طول محتوا در مواردی چون لینک‌ سازی داخلی، استفاده از المان‌ های تصویری و ویدئویی، سئو داخلی و… نیز موثر است. و در آخر اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته در بسیاری از مواقع محتوای طولانی نتایج بهتری کسب میکند.

طول محتوا برای رتبه گرفتن در سئو چقدر باید باشد؟

طول محتوا برای رتبه گرفتن در سئو چقدر باید باشد؟ | وب لوکس

عوامل مختلفی در رتبه گرفتن سایت شما تاثیرگذار است از جمله طول محتوا و میزان رقابت روی کلمه کلیدی مورد نظر. اگر رقابت روی کلمه کلیدی کم باشد می توان امید داشت که با مقالات کوتاه تز نیز بتوان رتبه گرفت. اما در مورد کلمات کلیدی که رقابت بالایی در گوگل دارند، نیاز به مطالب طولانی و جامع بیشتر احساس می شود تا بتوان رتبه گرفت.

از طرفی سایت‌ هایی مانند moz یا backlinko روی تعداد زیادی از مقالات موجود در سطح وب، تحقیقات گسترده‌ ای انجام داده‌ اند و به این نتیجه رسیده‌ اند که بهترین رتبه‌ ها مربوط به مطالبی با طول ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه است. Brian Deane مدیر سایت بک‌ لینکو، این عدد را مشخصا به طور متوسط ۱۸۹۰ کلمه بیان کرده است.

به عنوان مثال یک مقاله در بلاگ سایت نباید کمتر از ۵۰۰ یا ۶۰۰ کلمه باشد و بررسی‌ ها نشان داده است که چنین مطالبی نمی‌ توانند رتبه خوبی کسب کنند. اما نهایتا برای مشخص کردن طول محتوا، عوامل زیادی را باید در نظر گرفت و این امر باید به متخصصان سئو و محتوا سپرده شود.

گوگل درباره طول محتوا در سئو چه می گوید؟

یکی از متخصصان گوگل در این باره می گوید که تعداد کلمات محتوای یک صفحه در رتبه بندی نتایج جستجو در نظر گرفته نمی شود. منظور او این است که Google تعداد کلمات یک صفحه را جمع نمی کند و از آن عدد به عنوان نشانه کیفیت استفاده نمی کند. صفحه ای با ۱۰۰۰ کلمه به طور خودکار کیفیت بالاتری نسبت به صفحه ای با ۵۰۰ کلمه ندارد حتی با اینکه زمان تولید محتوای آن، دو برابر بیشتر است.

یکی دیگر از کارکنان گوگل نیز به این سوال این گونه پاسخ می دهد: «تعداد کلمات نشان دهنده کیفیت نیست. برخی از صفحات کلمات زیادی دارند اما طول محتوای مفیدشان بسیار کم است. بعضی دیگر از صفحات کلمات بسیار کمی دارند که بسیار مهم و مرتبط با پرس و جو هستند. شما محتوای خود را بهتر می شناسید و می توانید تصمیم بگیرید که آیا به جزئیات نیاز دارد یا خیر.»

مزایای استفاده از محتوای طولانی در سئو سایت

مطالعات نشان داده است که هر چقدر طول محتوا بیشتر باشد، موجب افزایش رتبه بندی سایت در صفحه اول جستجوی گوگل می‌ شود. استفاده از محتوای طولانی در سئو سایت مزایایی دارد که در ادامه بیان می کنیم:

محتوای طولانی تر بک لینک بیشتری به دست می آورد.

طی چند سال اخیر، پژوهش‌ های مختلفی بر روی روش‌ های افزایش بک لینک انجام شد. نتایج پژوهش‌ ها نشان می‌ دهد هر چقدر محتوا طولانی‌ تر باشد، احتمال دریافت بک لینک نیز بیشتر می شود. افزایش تعداد بک لینک نیز موجب افزایش اعتبار سایت شما و بهبود رتبه سایت در گوگل می‌ شود.

البته همانطور که پیش تر اشاره کردیم صرفا محتوای طولانی ملاک نیست. محتوا باید دارای کیفیت بالایی نیز باشد و مطالب گوناگونی را به کاربر عرضه کند و نیازش را رفع کند. در نتیجه یک محتوای طولانی و با کیفیت بالا، نسبت به یک محتوای کوتاه و جامع ارزش و اطلاعات بیشتری را به کاربران ارائه می‌ دهد.

از طرفی کاربران علاقه‌ ای به جستجو در صفحات مختلف ندارند. آن‌ ها دوست ندارند در هر صفحه یک بخش از اطلاعات لازم را کسب کنند. بلکه به دنبال یک صفحه با اطلاعات جامع و کامل هستند. هرچقدر که محتوا طولانی‌ تر باشد، می‌ تواند به سوالات و ابهامات کاربران بهتر پاسخ دهد.

علاوه بر این، اکثر سایت‌ ها برای لینک دهی به دنبال صفحاتی هستند که دارای محتوای طولانی باشد. محتوایی که دارای سه یا چهار هزار کلمه است، به راحتی می‌ تواند در حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ کلمه درباره یک وبسایت دیگر صحبت کند یا لینک سایر صفحات خود را در محتوای وبلاگ جای دهد. در حالی که محتوای کوتاه فضایی برای معرفی سایر صفحات ندارد و گزینه مناسبی برای لینک دهی نمی باشد.

محتوای طولانی‌ تر بیشتر به اشتراک گذاشته می شود.

اخیراً مطالعاتی درباره میزان اشتراک‌ گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی انجام دشده است. محققان به این نتیجه رسیده اند که تعداد اشتراک‌ گذاری محتوایی با بیشتر از ۱۵۰۰ کلمه و وبلاگ‌ هایی با محتوای طولانی، حدود ۷۰ درصد بیشتر از محتوای کوتاه در توییتر و فیسبوک منتشر می‌ شوند.

بنابراین بین طول محتوا و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی یک رابطه مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌ دهد کاربران رسانه‌ های اجتماعی دقیقاً مانند کاربران سایت، مشتاق مطالعه پست‌ های وبلاگ با محتوای طولانی هستند و به اشتراک گذاری محتوای مفید و جامع علاقه بیشتری دارند.

ابزار RankBrain گوگل به محتوای طولانی پاداش بیشتری خواهد داد!

سومین فاکتوری که در زمان رتبه بندی یک سایت مورد بررسی قرار می‌ گیرد، RankBrain است. رنک برین یکی از ابزارهای گوگل است که کاملاً بر اساس الگوریتم یادگیری ماشینی کار می‌ کند. این ابزار برای مرتب کردن نتایج جستجو و درک مفهوم پست وبلاگ طراحی شده است. این ابزار از هوش مصنوعی برای کمک به گوگل استفاده می‌ کند. این ابزار قادر است مفهوم عبارت تایپ شده توسط کاربران را درک کرده و از آن برای کامل کردن عبارت استفاده کند. علاوه بر این، RankBrain میزان رضایت کاربر را نیز درک می کند. بنابراین به راحتی متوجه می‌ شود که کاربران از چه صفحاتی راضی هستند.

روش‌ های مختلفی برای بررسی رضایتمندی کاربران وجود دارد. به عنوان مثال، نشانه گذاری صفحات مورد علاقه و یا بارها به صفحه مورد نظر مراجعه کرده و صفحات متعددی را مطالعه می‌ کنند. به این ترتیب، موتور جستجوی گوگل می‌ تواند درصد رضایت مشتری را بسنجد و از آن برای رتبه‌ بندی سایت استفاده کند. پژوهش‌ ها نشان می‌ دهد، محتوای طولانی از درصد رضایت بیشتری برخوردار است.

بنابراین جدا از کسب بک لینک و اشتراک گذاری محتوای طولانی در شبکه های اجتماعی، اگر طول محتوا بیشتر باشد، امتیاز و پاداش بیشتری توسط ابزار Google’s RankBrain دریافت می‌ کند. (Google’s RankBrain) یکی از ابزارهای گوگل است که کاملاً بر اساس الگوریتم یادگیری ماشینی کار می‌کند. این ابزار برای مرتب کردن نتایج جستجو و درک مفهوم پست وبلاگ طراحی شده است.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل در مورد طول محتوا و اهمیت آن در سئو و اینکه میزان کلمات در متن یک مقاله چقدر باید باشد، صحبت کردیم. حال با مطالعه این مقاله و با نگاهی نو در زمان تولید محتوا می توانید محتوایی به کاربر ارائه دهید که هم نیازش را رفع کرده و هم رتبه بهتری در گوگل کسب کند.

اگر این مقاله براتون مفید بود، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن‌ ها نیز از این اطلاعات بهره‌ مند شوند. در صورتی که سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات، آن را با ما به اشتراک بگذارید. با تشکر از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *