بهترین روش برای تحقیق کلمه کلیدی

مدت زمان مطالعه : 
نویستده: 

نگین السادات میری

تاریخ انتشار : 

26 خرداد 1403

دسته بندی: 

اولین اقدام در سئو و بهینه سازی سایت و حتی آموزش سئو، تحقیق کلمه کلیدی است. شما از طریق ۳ روش گوگل، رقبا و استفاده از ابزارها می توانید تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید و با معیارهایی که در ادامه گفته می شود بهترین و سودآورترین کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را انتخاب کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا قدم به قدم تحقیق کلمه کلیدی سایت خود را انجام دهید.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی چیست؟ بهترین روش های تحقیق کلمه کلیدی | وب لوکس

کلمه کلیدی (Keyword)، کلمه یا عباراتی هستند که کاربر به منظور کسب اطلاعات از موضوعی، استفاده از خدمات یک شرکت و یا خرید محصول در موتورهای جستجو وارد می کند و به دنبال سایت هایی است که به نیاز او پاسخ دهند. در واقع می توان گفت پشت هر کلمه کلیدی یک درد، مشکل یا نیاز (Pain) می باشد و کابر به دنبال رفع و داسخ به نیاز و مشکل خود می باشد. (Pain)

تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

تحقیق کلمه کلیدی یا کیورد ریسرچ (Keyword research) فرآیندی است که در آن به دنبال کلمات و عباراتی می گردید که کاربران بیشترین سرچ را در موتورهای جستجو از جمله گوگل داشته اند. سپس بر اساس استراتژی سئو سایت، کلماتی انتخاب می شوند تا در محتوای سایت و صفحات مختلف سایت به منظور افزایش رتبه در موتورهای جستجو استفاده شوند تا نیاز کاربر را رفع کنند.

برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات سئو می توانید کلیک کنید.

اولین قدم در تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

اولین قدم در تحقیق کلمه کلیدی این است که هدف از سئو سایت را مشخص کنید. آیا سایت شما، یک سایت فروشگاهی است که دارای تعدادی محصول و دسته بندی محصول می باشد! آیا سایت شما ارائه دهنده خدمات شرکت شما می باشد. یا نهایتا سایت شما مانند یک مجله دارای مقالات زیادی است که کاربر بتواند پاسخ سوال خود و کسب اطلاعات از موضوعی را در سایت شما پیدا کند. بنابراین مهم است که در اولین قدم تحقیق کلمه کلیدی شما بدانید هدفتان از سئو و بهینه سازی سایت چیست.

روش‌های تحقیق کلمات کلیدی

برای تحقیق کلمه کلیدی روش های مختلفی وجود دارد که برخی به صورت رایگان می باشد. به طور کلی ۳ روش برای تحقیق کلمه کلیدی داریم:

  1. گوگل
  2. رقبا
  3. ابزارها

۱. اولین روش تحقیق کلمه کلیدی : گوگل

به جرأت می توان گفت که یکی از بهترین روش های تحقیق کلمه کلیدی،استفاده از خود گوگل می باشد. چرا که گوگل عباراتی را به شما نشان می دهد که کاربر دقیقا آن را در موتور جستجوی گوگل وارد کرده است. حال به ۲ طریق می توان با گوگل، تحقیق کلمه کلیدی کرد:

  • پیشنهادات گوگل (Related Searches)

پیشنهادات گوگل (Related Searches) در تحقیق کلمه کلیدی | وب لوکس

شما می توانید یک کلمه یا عبارت مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید. سپس به انتهای صفحه بیایید. در قسمت پیشنهادات گوگل یا همان Related Searchها عباراتی را می بینید که گوگل در ارتباط با کلمه کلیدی که شما سرچ کردید، پیشنهاد می دهد. این عبارات، عباراتی هستند که کاربران بیشترین سرچ را در گوگل داشته اند.

پیشنهادات گوگل | وب لوکس

از طرفی در همان باکس جستجوی کلمات، می توانید کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کرده سپس دکمه فاصله یا همان Space را بزنید. در این قسمت نیز گوگل برخی عبارات دیگر را به شما پیشنهاد می دهد که ممکن است برخی از عبارات با Related Searchها یکسان باشد. می توانید به جای Space از حروف الفبا نیز استفاده کنید. مثلا بعد از وارد کردن کلمه کلیدی خود، حرف ب را بنویسید.

  • پرسش های کاربران (People Also Asked)

در سال های اخیز قسمتی به گوگل اضافه شده است که وقتی برخی کلمات یا عبارات را در گوگل سرج می کنید در قسمت وسط یک جدولی وجود دارد با نام People Also Asked که سوالات موبوط به آن کلمه که کاربران پرسیده اند را به همراه جوابشان نشان می دهد. این عبارات و سوال ها را نیز می توانید به لیست کلمات کلیدی خود اضافه کنید.

۲. دومین روش تحقیق کلمه کلیدی : رقبا

در روش دیگری از تحقیق کلمه کلیدی شما می توانید از رقبای خود کمک بگیرید و عبارات و کلمات کلیدی که آن ها در سایت خود سئو کرده اند را پیدا کنید. وقتی کلمه یا عبارت مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید، سایت هایی را به شما نشان می دهد که روی این کلمه سئو کرده اند. حال می توانید هر یک از سایت ها را باز کرده، از قسمت مقالات، صفحات محصول و یا صفحات دسته بندی ها، کلمات و عباراتی را پیدا کنید که رقبایتان آن ها را در محتوای سایت خود به کار برده اند.

سپس این کلمات را نیز به لیست کلمات کلیدی خود اضافه کنید. این روش می تواند مزیتی داشته باشد آن هم این است که رقیب شما قبلا مراحل تحقیق کلمه کلیدی را طی کرده و عباراتی را پیدا کرده که مورد نیاز کاربر می باشد. شما نیز می توانید با توجه به سایت خود از آن ها استفاده کنید. اما بزرگترین عیب آن این است که اگر رقیب شما مسیر را اشتباه رفته باشد شما نیز راه را اشتباه خواهید رفت.

۳. سومین روش تحقیق کلمه کلیدی : ابزارها

در ۲ روش قبلی زمان زیادی از شما گرفته می شود تا بتوانید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را تهیه کنید. شما می توانید به کمک ابزارهایی چون SEMrush، KWFinder، کیورد پلنر و… سریع تر کلمات کلیدی خود را در بیاورید و شروع به کار کنید. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که تمامی ابزارها زبان فارسی را پشتیبانی نمی کنند و ممکن است اطلاعات دقیقی را در اختیارتان قرار ندهند.

انتخاب کلمات کلیدی سودآور

در این مرحله شما لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را دارید. حال می خواهید بدانید باید روی کدام کلمات کار کنید و کدام کلمات الویت بیشتری دارند. در اینجا بر اساس ۵ معیار می توانید کلمات کلیدی سودآور خود را انتخاب کنید.

  • توجه به هدف کاربر یا Search Intent
  • کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما
  • آیا برای این کلمه کلیدی، اطلاعات یا محصولی برای ارائه دارید!
  • میزان جستجو (Search Volume) و سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty)
  • میزان زمان و بودجه شما

۱. توجه به هدف کاربر یا Search Intent

مهمترین نکته ای که در انتخاب کلمات کلیدی سودآور باید دقت کنید این است که هدف کاربر از جستجوی آن کلمه کلیدی چیست که در اصطلاح Search Intent می گویند. ما ۴ نوع کلمه کلیدی داریم که در یک قیف قرار می گیرند.

کلمات کلیدی اطلاعاتی (Informational Keyword): کاربران با جستجوی این کلمات به دنبال کسب اطلاعات هستند. مثلا طرز پخت قورمه سبزی

کلمات کلیدی ناوبری (Navigational Keyword): کلماتی که کاربران جستجو می کنند تا مشتقیما وارد یک صفحه یا سایتی شوند. مثلا دیجی کالا

کلمات کلیدی تجاری (Commercial Keyword): کاربر با جستجوی این کلمات به دنبال مقایسه یا خرید محصولات یا خدمات می باشد. مثلا بهترین رستوران های تهران

کلمات کلیدی تراکنشی (Transactional Keyword): کاربر با جستجوی این کلمات به دنبال انجام یک کار مثل رزرو، دانلود یا ثبت نام در سایت است. مثلا رزرو بلیت کنسرت

توجه به هدف کاربر یا Search Intent در تحقیق کلمه کلیدی | وب لوکس

حال این شما هستید که باید با توجه به نوع کلمات کلیدی و کسب و کارتان، بهترین ها را در لیست نهایی خود قرار دهید.

۲. کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما

معیار دیگر انتخاب کلمات کلیدی اسن است که دقت کنید که کدام یک از کلمات کلیدی لیست شما مرتبط با کسب و کارتان نیز می باشد. ممکن است در لیستتان کلمات یا عبراتی باشند که اصلا با سایت شما مرتبط نباشد پس آن ها را از لیست خود حذف کنید.

۳. آیا برای این کلمه کلیدی، اطلاعات یا محصولی برای ارائه دارید!

باید دقت کنید که برای هر کلمه کلیدی که به لیست نهایی خود اضافه می کنید آیا اطلاعات یا محصولی برای ارائه به کاربران در سایت خود دارید. برای آن کلماتی که پاسخ بله است، آن ها را به لیست نهایی خود اضافه کنید.

۴. میزان جستجو (Search Volume) و سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty)

یکی از معیارهای مهم در انتخاب کلمات کلیدی سودآور، میزان سرج و سختی کلمه کلیدی است. هرجه میزان سرج کلمه بیشتر و سختی آن کمتر باشد می توان گفت که آن کلمه بهترین گزینه است.

در سئو، کلمات کلیدی را به طور کلی می توان به ۳ دسته تقسیم کرد:

  1. کلمات کلیدی دانه (seed keyword) : عبارات تک کلمه ای مانند ایمپلنت، قهوه، روتختی
  2. کلمات کلیدی متوسط (body keyword) : عبارات ۲ و ۳ کلمه ای مانند ایمپلنت دندان، خرید قهوه، روتختی دخترانه فانتزی
  3. کلمات کلیدی دم دراز یا طولانی (long tail keyword) : عبارات ۴ کلمه ای به بالا مانند آیا ایمپلنت دندان درد دارد، طرز تهیه قهوه فوری، انواع مدل های روتختی دونفره

با بررسی و تحلیل میزان جستجو، سختی و هدفمندی کلمات کلیدی می توانید کلمات کلیدی سودآور و مرتبط با کسب و کارتان را پیدا کنید و سایت خود را براساس آن عبارات سئو و بهینه کنید و در گوگل رتبه بگیرید. در این صورت وقتی کاربر عباراتی را مرتبط با سایت شما در گوگل جستجو می کند، سایت شما نیز به او نمایش داده می شود.

معیار سنجش کلمات کلیدی seed keyword body keyword long tail keyword
میزان جستجو زیاد متوسط کم
میزان رقابت و سختی زیاد متوسط کم
میزان هدفمندی کم متوسط زیاد

 

با انتخاب کلماتی که میزان جستجوی بیشتری دارند، رقابت کمتری دارند و هدفمند هستند می توانید سایت خود را سئو کنید. معمولا در ابتدای راه بهتر است که با کلمات کلیدی بلند یا لانگ تیل کیوردها شروع کنید تا هم گوگل موضوعیت سایت شما را متوجه شود هم سریع تر می توانید در کلمات کلیدی طولانی رتبه کسب کنید.

۵. میزان زمان و بودجه شما

نهایتا به تاوجه به زمان و بودجه ای که دارید باید تصمیم بگیرید که بهتر است روی گه کلماتی کار کنید که بهترین نتیجه را بگیریدو مثلا اگر زمان و بودجه شما بسیار کم است بهتر است اصلا روی کلمات سخت کار نکنید و کلمات طولانی تر را به لیست نهایی خود اضافه کنید. حال شما لیستی از کلمات کلیدی دارید که می توانید سئو و بهینه سازی سایت خود را شروع کنید.

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در چیست؟

  • درک نیاز کاربر و سوالات او

شما تنها با تحقیق کلمه کلیدی است که یم توانید بفهمید نیاز کاربر و عباراتی که در گوگل سرچ می کند، چیست تا بتوانید بهترین محتوا را در سایت خود آماده کنید و به رفع نیاز کاربر پاسخ دهید.

  • تارگت کردن کلمات سودآور جهت رفع نیاز کاربر

همانطور که پیش تر توضیح دادیم، شما به کمک تحلیل و بررسی کلمات کلیدی می توانید بهترین هایش را به عنوان کلمات کلیدی سودآور انتخاب کنید.

  • انتخاب استراتژی مناسب سئو

بر اساس تحقیق کلمه کلیدی و نوع کلماتی که انتخاب می کنید، استراتژی سئو سایت خود را می جینید و طبق آن پیش می روید.

  • افزایش ترافیک سایت

تحقیق کلمه کلیدی با روش های درست و انتخاب کلمات کلیدی مناسب می تواند منجر به افزایش رتبه و نهایتا افزایش ترافیک سایت شما شود.

سخن پایانی

در این مقاله روش های تحقیق کلمه کلیدی بیان شد و شما به راحتی می توانید قدم به قدم مراحلی که در بالا گفته شد طی کنید و بهترین کلمات کلیدی که می توانند رتبه، ترافیک و سودآوری بیشتری را برایتان رقم بزنند انتخاب کنید.

اگر این مقاله براتون مفید بود، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن‌ ها نیز از این اطلاعات بهره‌ مند شوند. در صورتی که سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات، آن را با ما به اشتراک بگذارید. با تشکر از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *