متا دیسکریپشن چیست؟

مدت زمان مطالعه : 
نویستده: 

نگین السادات میری

تاریخ انتشار : 

13 تیر 1403

دسته بندی: 

یکی از موارد مهم در آموزش سئو و بهینه سازی سایت، متا دیسکریپشن می باشد. توضیحات متا یکی از مواردی است که تاثیر مثبتی روی جذب ترافیک به سایت شما و بهبود رتبه سایتتان در نتایج جستجو می شود. پس مهم است که بدانید متا دیسکریپشن چیست و چگونه یک متای توضیحات حرفه ای بنویسید که منجر به بهبود سئو سایت شما شود. در ادامه مطب با ما همراه باشید.

متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن چیست؟ | وب لوکس

متا دیسکریپشن (meta description) یا توضیحات متا مانند تگ عنوان یکی از تگ های HTML است که در هدر سایت قرار می گیرد. در واقع متا دیسکریپشن خلاصه ای از محتوای صفحه را به کاربران نمایش می دهد و کمک می کند تا کابران بدانند که این صفحه قرار است راجع به چه موضوعی صحبت کند. از طرفی توضیحات متا به ربات های گوگل در تفسیر بهتر مطالب صفحه کمک می‌ کند.

نحوه استفاده از تگ متا دیسکریپشن در HTML

مهم است بدانید تگ متا دیسکریپشن در کدهای HTML چگونه بکار می روند. توضیحات صفحه در کدهای HTML سایت درون تگ <Description> و در قسمت هدر کدهای HTML قرار می‌ گیرد. نحوه نوشتن تگ دیسکریپشن در HTML به شکل زیر می باشد:

<head>

<Description/>توضیحات موردنظر<Description>

<head/>

نحوه نمایش متا دیسکریپشن در نتایج جستجوی گوگل

نحوه نمایش متا دیسکریپشن در نتایج جستجوی گوگل | وب لوکس

مهمترین جایی که متا دیسکریپشن به نمایش در می‌ آید، نتایج جستجوی گوگل می باشد. گوگل پس از ایندکس کردن صفحه شما و رتبه بندی آن در بین نتایج، تگ توضیحات متا را به صورت یک متن مشکی رنگ به کاربران نشان می‌ دهد. به‌ همین دلیل باید توضیحات متای صفحات سایت شما به قدری جذاب باشد که کاربران را ترغیب به کلیک کند.

اهمیت توضیحات متا در سئو وب سایت

همان طور که گفتیم متا دیسکریپشن خلاصه ای از محتوای صفحه سایت را نشان می دهد که ۲ کاربرد مهم دارد:

  • به ربات های موتورهای جستجو از جمله گوگل کمک می کند تا درک بهتری از محتوای سایت و موضوع آن داشته باشند.
  • اگر توضیحات متا جذاب و مرتبط با محتوای صفحه باشد باعث می شود حدود ۵.۸٪ کلیک کاربران افزایش پیدا کند.
  • کلیک کردن کاربران و ورود به صفحه سایت موجب افزایش نرخ تبدیل یا CTR می شود و نهایتا منجر به بهبود رتبه سایت می شود.
  • توضیحات متا اعتماد کاربران را بیشتر جلب می کند. چرا که از محتوا و موضوع صفحه از طریق توضیحات متا آگاه می شوند.
  • یکی از عوامل غیر مستقیم اما تاثیرگذار بر روی رتبه سایت می باشد.

با توجه به اینکه گوگل همیشه به دنبال کسب رضایت بیشتر کاربرانش می باشد، اگر متا دیسکریپشن باعث شود که کاربران روی لینک صفحه کلیک کنند و وارد صفحه سایت شوند یعنی به گوگل این آلارم مثبت را می فرستند که این صفحه انتخاب آن هاست و موجب بهبود رتبه سایت می شود.

طول متا دیسکریپشن چقدر باید باشد؟

یکی از استانداردهای سئو، مشخص کردن طول بهینه برای عنوان و متا دیسکریپشن می باشد. حد مجاز تعیین شده برای توضیحات متا بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر می باشد. علت این محدودیت نیز این است که کل محتوای متا توضیحات همانند عنوان در نتایج جستجو نمایش داده شود. البته در سال گذشته گوگل طی اعلامیه ای طول مجاز متا دیسکرپشن را ۳۰۰ کاراکتر اعلام کرد اما به سرعت حرف خود را تغییر داد و مجددا به محدودیت ۱۶۰ کاراکتری بازگرداند.

۸ نکته کلیدی در نوشتن یک متا دیسکریپشن حرفه‌ ای

  • رقبا را بررسی کنید.

برای نوشتن متا دیسکریپشن در قدم اول، توضیحات متای رقبای خود را بررسی و تحلیل کنید. به نقاط قوت و مواردی که در توضیحات صفحه به کاربرده اند، همچنین به نقاط ضعف و مواردی که کمبودش را در توضیحات احساس می کنید، دقت کنید. سپس با توجه به تحلیل صورت گرفته، یک توضیحات مناسب صفحه که بهتر از رقبایتان باشد را بنویسید.

  • برای هر صفحه متا دیسکریپشن منحصر‌ به‌ فرد و یونیک بنویسید.

یکی از اشتباهات رایج این است که سئوکاران اهمیتی به متا دیسکریپشن نمی دهند و زحمت نمی کشند که برای هر صفحه یک توضیحات یونیک و منحصر به فرد بنویسند. این کار موجب افت رتبه سایت می شود. پس حتما تا جای ممکن برای هر صفحه سایت خود یک توضیحات یونیک بنویسید.

  • توضیحات متا را جذاب و ترغیب کننده بنویسید.

اگر متا دیسکریپشن شما جذاب باشد باعث می شود که کاربر کنجکاو شود که مطلب صفحه سایت شما را به طور کامل مطالعه کند و با کلیک بر روی لینک وارد سایت شما شود. این کار باعث افزایش نرخ تبدیل و بهبود رتبه سایت شما می شود.

  • متا دیسکریپشن را مرتبط با محتوای صفحه بنویسید.

ننوشتن توضیحات متا بهتر از این است که متا دیسکریپشنی بنویسید که مرتبط با محتوای صفحه نباشد و قصد گول زدن کاربر و گوگل را داشته باشید. پس تلاش کنید در توضیحات متا، خلاصه ای مرتبط با محتوای صفحه را بنویسید.

  • از کلمه کلیدی در توضیحات متا استفاده کنید.

حتما در متا دیسکریپشن از کلمه کلیدی اصلی و کلمات مرتبط استفاده کنید. این هم به کاربران و هم به گوگل در درک و شناخت از موضوع صفحه کمک شایانی می کند و تاثیر غیر مستقیم بر روی سئوی سایت دارد.

  • متا دیسکریپشن نه کوتاه باشد نه طولانی.

اگر می خواهید یک توضیحات متای تاثیرگذار داشته باشید و میزان بانس ریت صفحه شما کاهش یابد، لازم است که حد مجاز تعیین شده برای متا دیسکریپشن را رعایت کنید تا توضیحات به طور کامل در نتایج جستجو نمایش داده شود.

  • در توضیحات متا دعوت به عمل یا کال تو اکشن (CTA) کنید.

یکی از موارد مهمی که می توانید در توضحیات متا به کار گیرید کمک گرفتن از کال تو اکشن و دعوت کاربران به انجام کاری است. مثلا شماره تماس خود را بگذارید . بخواهید در صورت نیاز با این شماره تماس بگیرند. این کار کمک می کند زمانی که کاربر عجله دارد و فقط به دنبال یک پوینت خاص است سریع از شماره تماس شما استفاده کند.

  • از کاراکترها در متا توضیحات استفاده نکنید.

استفاده از کاراکترهای ریاضی مانند نمادهای گرافیکی، نمادهای عملیات و… در متا دیسکریپشن باعث ایجاد مشکل در نمایش توضیحات در نتایج جستجو می شود. برخی از موتورهای جستجو ممکن است از این کاراکترها به عنوان برچسب‌ های نامعتبر استفاده کنند و در نتیجه ممکن است توضیحات متا به درستی نمایش داده نشود. بهترین راه حل برای نوشتن متا استفاده از حروف و اعداد استاندارد است. همچنین برای جداسازی کلمات کلیدی باید از کاراکترهای خاصی مانند “-” استفاده کنید، زیرا این کاراکتر توسط موتورهای جستجو به عنوان جداکننده کلمات شناخته می‌ شود.

تاثیر متا دیسکریپشن بر سئو

به گفته گوگل متا دیسکریپشن تاثیر مستقیمی روی سئو ندارد، اما شما می‌ توانید حداکثر استفاده‌ سئو کلاه سفید را از متا توضیحات ببرید. گنجاندن کلمات کلیدی اصلی صفحه و توضیح مختصر از محتوای صفحه هم برای فهم و درک خزنده‌ های گوگل سود دارد و هم دید خوبی به کاربر درباره محتوای صفحه می‌ دهد. تجربه نشان داده است که بسیاری از کاربران، توضیحات صفحات را مطالعه  کرده و سپس تصمیم می گیرند که کدام صفحه اطلاعات بهتر و جامع‌ تری را ارائه می‌ دهد تا روی لینک آن صفحه کلیک کنند.

این انتخاب تاثیر مسقیمی روی CTR خواهد گذاشت و به این ترتیب ترافیک و رتبه سایت شما نیز بهبود خواهد یافت. طبق تحقیقاتی که Hubspot روی یک میلیون کلیدواژه انجام داده است، عنوان و متا دیسکریپشن جذاب در افزایش کلیک بیشتر تاثیرگذار است. توجه به توضیحات متا یکی از راه‌ های کاربردی است که بتوانید از رقبا در نتایج جستجو جلو بزنید.

چرا گاهی گوگل توضیحات متا را نادیده می گیرد و یا تغییر می دهد؟

اینکه چرا گوگل گاهی متا دیسکریپشن را نادیده می گیرد و یا متن آن را تغییر داده و چیز دیگر در نتایج جستجو نمایش می دهد را به نقل از وب رمز بشنویم:

گاهی اوقات، گوگل ممکن است توضیحات متا را نادیده بگیرد و در عوض بخشی از محتوای صفحه را در نتایج جستجو نمایش دهد. این می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. در ادامه با اصلی ترین دلایل نادیده گرفتن توضیحات متا را از دید گوگل بررسی خواهیم کرد.

  • نامربوط بودن توضیحات متا: توضیحات متا باید مرتبط و مرتبط با محتوای صفحه باشد. اگر توضیحات متا شما با محتوای واقعی صفحه مطابقت نداشته باشد، ممکن است گوگل آن را نادیده بگیرد.
  • نادیده گرفتن کلمات کلیدی در توضیحات متا: اگر از کلمات کلیدی مهم صفحه در توضیحات متا خود استفاده نکنید، ممکن است گوگل توضیحات را نادیده بگیرد.
  • طول غیر استاندارد توضیحات: توضیحات متا به طور کلی باید کوتاه و جذاب باشد. اگر خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد، ممکن است گوگل آن را نادیده بگیرد.
  • محتوای تکراری نوشتن در توضیحات متا: اگر توضیحات متا شما تکراری است و محتوای جدیدی ارائه نمی‌کند، ممکن است گوگل آن را نادیده بگیرد.
  • استفاده از کاراکترهای خاص: استفاده بیش از حد از کاراکترها و علائم خاص مانند علامت تعجب یا خط تیره در توضیحات متا ممکن است منجر به نادیده گرفتن آنها توسط گوگل شود.
  • مرتبط نبودن با سرچ کاربران: اگر توضیحات متا شما با کلمات کلیدی و جستجوهای کاربران مرتبط نباشد، ممکن است گوگل بخشی از محتوای صفحه را در نتایج جستجو نشان دهد.
  • کلمات کلیدی بیش از حد: استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد در توضیحات متا می‌تواند شبیه بازی کلمات کلیدی و تلاش بیش از حد در سئو باشد و در نتایج جستجو مورد توجه قرار نگیرد.
  • بدون توضیحات متا: در برخی موارد، گوگل ممکن است به طور خودکار توضیحات متا را از محتوای صفحه استخراج کند و نیازی به نمایش متا توضیحات نباشد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور جامع و کامل درباره متا دیسکریپشن (meta description)، نحوه نمایش در موتورهای جستجو و ۸ تکنیک کلیدی که باعث نوشتن یک توضیحات متای حرفه ای می شود، بیان شده است. شما از این پس با بکارگیری موارد گفته شده و پیاده سازی آن ها می توانید موجب جذب ترافیک بیشتر و نهایتا بهبود رتبه سایت خود شوید.

اگر این مقاله براتون مفید بود، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن‌ ها نیز از این اطلاعات بهره‌ مند شوند. در صورتی که سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات، آن را با ما به اشتراک بگذارید. با تشکر از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *