سئو داخلی یا On Page SEO | وب لوکس

سئو داخلی یا On Page SEO چیست؟

مدت زمان مطالعه : 
نویستده: 

نگین السادات میری

تاریخ انتشار : 

2 تیر 1403

دسته بندی: 

سئو داخلی یا همان On Page SEO یکی از مباحث مهم در آموزش سئو و یکی از عوامل مهم در رتبه گرفتن در نتایج گوگل و دیگر موتورهای جستجو می باشد. اگر شما به درستی سئو داخلی یا سئو درون صفحه را در سایت خود پیاده سازی نکنید حتی اگر مبلغ زیادی برای بک لینک گرفتن نیز هزینه کنید، هیچ فایده ای نحواهد داشت. با توجه به اهمیت سئو داخلی، تمامی فاکتورهای مهم در سئو on page را بیان کردیم که با پیاده سازی آن ها بر روی صفحات سایت خود به راحتی می توانید در گوگل رتبه بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید.

سئو داخلی یا On Page SEO چیست؟

سئو داخلی یا On Page SEO چیست؟ | وب لوکس

سئو داخلی به مجموعه کارهایی که داخل سایت انجام می شود تا صفحات سایت در گوگل رتبه بگیرند گفته می شود. می توان سئو on page را به نقل از hubspot اینطور نیز تعریف کرد:

سئو داخلی، فرآیند بهینه سازی اجزای مختلف front-end و back-end وب سایت شما است تا در موتورهای جستجو رتبه بگیرد و ترافیک جدیدی به سمت سایت بیاورد. اجزای سئوی درون صفحه شامل عناصر محتوا، عناصر معماری سایت و عناصر HTML است.

چرا سئو داخلی مهم است؟

اهمیت سئو داخلی از این جهت است که همه چیز را در مورد وب سایت شما و نحوه ارائه ارزش به مخاطبانتان را به گوگل می گوید. الگوریتم های گوگل مدام در حال تغییر هستند تا گوگل بتواند محتوای شما را بهتر درک کرده و تشخیص دهد کدام وب سایت به نیاز کاربر پاسخ درست تری می‌ دهد. شما با سئو داخلی به گوگل می فهمانید که محتوای صفحه سایت شما درباره چیست و ارتباط صفحه خود را با سرچ کاربر نشان می دهید. در واقع شما با سئوی درون صفحه، گوگل را برای فهم بهتر از محتوای خود راهنمایی می‌ کنید.

از طرفی on page seo به سایت شما کمک می کند که صفحات سایت هم برای کاربرانتان و هم برای ربات های موتور جستجو بهینه شود. تنها تولید و انتشار صفحات سایت شما کافی نیست بلکه شما باید آن را برای گوگل و سایر موتورهای جستجو بهینه سازی کنید تا بتوانید رتبه بندی و ترافیک جدید را جذب کنید. سئوی داخلی “سئوی درون صفحه” نیز نامیده می شود زیرا ترفندها و تغییراتی که برای بهینه سازی وب سایت خود ایجاد می کنید توسط بازدیدکنندگان در صفحه شما قابل مشاهده است، در حالی که عناصر سئوی خارجی و سئو تکنیکال همیشه قابل مشاهده نیستند.

فاکتورهای سئو داخلی

به طور کلی سئو داخلی به ۳ دسته تقسیم می گردد:

  1. عناصر محتوا
  2. عناصر HTML
  3. عناصر ساختار سایت

عناصر محتوا در سئو داخلی

به طور کلی عناصر محتوا در سئو درون صفحه شامل موارد زیر می شود:

۱- تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research)

اولین قدم برای تولید محتوای با کیفیت، انتخاب کلمات کلیدی صحیح و موضوعات مرتبط است. برای تحقیق کلمه کلیدی می توانید عبارت مد نظر را در گوگل سرچ کرده و از طریق پیشنهادات گوگل یا رقبا، به لیستی از کلمات کلیدی مرتبط برسید. همچنین می توانید از ابزارهایی چون SEMrush، AnswerthePublic و… نیز استفاده کنید. در زمان انجام تحقیق کلمات کلیدی، در نظر داشته باشید که هدف جستجوی بازدیدکنندگان (Search Intent) از این کلمه کلیدی چیست و محتوای صفحه شما در کدام قسمت از سفر خریدار (Customer Journey) قرار می گیرد. زیرا بر ساخت نوع صفحه و نحوه استفاده شما از کلمات کلیدی در صفحه تأثیر می گذارد.

۲- محتوای بصری (Visual Content)

محتوای بصری شامل تصاویر، ویدئوها و نمودارها در صفحات سایت می شوند که نقش مهمی در سئو داخلی دارند. تصاویر و ویدئوها می توانند جذابیت بصری و تعامل کاربر با صفحات سایت را افزایش دهند. محتوای بصری به کاربران در درک بهتر محتوا کمک می کنند. علاوه بر آن، بهینه سازی تصاویر با تگ های alt می تواند به افزایش ترافیک از نتایج جستجوی تصاویر نیز کمک کند.

عناصر HTML در سئو داخلی

به طور کلی عناصر HTML در سئو درون صفحه شامل موارد زیر می شود:

۳- عنوان صفحه (Page Title)

عناوین صفحات وب سایت شما که به عنوان برچسب های عنوان نیز شناخته می شوند، یکی از مهمترین عناصر در سئو داخلی هستند. عنوان ها به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو می گویند که محتوای صفحه درباره چه موضوعی صحبت می کند. لازم است که کلمه کلیدی را در عنوان بکار ببرید. یکی دیگر از تاثیرات عنوان صفحه، جذب کاربران و کلیک روی لینک صفحه سایت در صفحات رتبه بندی گوگل می باشد که باعث افزایش CTR و در نتیجه بهبود رتبه در گوگل نیز می شود.

حال برای نوشتن یک عنوان جذاب برای صفحات سایت خود می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • متناسب با محتوای صفحه باشد.
  • شامل کلمات کلیدی مرتبط با محتوا باشد.
  • جذاب باشد، به گونه‌ ای که کاربران را وادار به کلیک کردن کند.
  • شامل اعداد، ایموجی و کلمات <ترین ها> مثل بهترین، ارزان ترین و… باشد.
  • مختصر و مفید باشد. (حداکثر تعداد کاراکتر مجاز معمولاً تا 50-60 کاراکتر می باشد.)
  • منحصر به فرد باشد. (هر صفحه باید یک عنوان منحصر به فرد داشته باشد.)

۴- توضیحات متا (Meta Descriptions)

توضیحات متا نیز در سئو داخلی اهمیت زیادی دارد. توضیحات متا توضیحات کوتاهی هستند که در زیر عنوان در نتایج جستجو ظاهر می‌ شوند. اگرچه این یک فاکتور رتبه‌ بندی رسمی برای موتورهای جستجو نیست، اما می‌ تواند روی کلیک یا عدم کلیک کاربران روی صفحه شما تأثیر بگذارد. توجه داشته باشید که کلمه کلیدی را در توضیحات متا حتما بکار ببرید.

۵- تگ های هدر (Headers)

تگ های هدر که به عنوان تگ‌ های بدنه نیز شناخته می‌ شوند، شامل تگ های <h3> ،<h2> ،<h1> تا <h6> می شوند. این برچسب‌ ها به سازماندهی محتوای شما برای خوانندگان کمک می‌ کنند و به موتورهای جستجو نیز کمک می‌ کنند تا تشخیص دهند کدام قسمت از محتوای شما بیشتر به هدف جستجوی کاربر مرتبط است.

۶- ویژگی alt در تصاویر (Image Alt Text)

متن جایگزین تصویر یا همان alt نیز یکی از فاکتورهای مهم سئو داخلی می باشد. متن alt تصویر به گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌ گوید که تصاویر شما در مورد چه موضوعی می باشد. این فاکتور مهم است زیرا گوگل در حال حاضر تقریباً به همان اندازه که نتایج مبتنی بر متن را ارائه می دهد، نتایج مبتنی بر تصویر را نیز در جایی که لازم است، ارائه می‌ دهد. این بدان معناست که ممکن است مخاطبان سایت، شما را از طریق تصاویر شما پیدا کنند. برای اینکه بتوانید از طریق تصاویر نیز دیده شوید، باید متن جایگزین را که دارای کلمه کلیدی می باشد، به تصاویر خود اضافه کنید.

۷- اسکیما مارک آپ (Structure Markup)

نشانه‌ گذاری ساختار یافته یا اسکیما مارک آپ، فرآیند «علامت‌ گذاری» کدهای وب‌ سایت شما برای آسان‌ تر کردن درک بهتر گوگل از عناصر مختلف محتوای شما می باشد. اسکیما مارک آپ، موجب می شود که برخی از قسمت های متن شما در قالب متن یا لیست و به صورت قطعه‌ های برجسته یا پنل‌ های دانش که در کنار صفحه رتبه بندی گوگل می باشد، به کاربران نشان داده شوند.

توجه کنید که اسکیما مارک آپ به عنوان فاکتوری در سئو فنی در نظر گرفته می‌ شود، اما بهینه‌سازی آن تجربه بهتری را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌ کند و در سئو داخلی سایت تاثیرگذار است.

عناصر ساختار سایت در سئو داخلی

۸- URL صفحه (Page URL)

در زمان ایجاد صفحات سایت، پست های وبلاگ، و انواع دیگر صفحات داخلی، URL های صفحه شما باید برای خوانندگان و موتورهای جستجو ساده باشد. همچنین هنگام ایجاد سلسله مراتب ساختار سایت، URL ها مهم هستند. سهی کنید از کلمه کلیدی در URL استفاده کنید.

۹- لینک داخلی (Internal Linking)

پیوند داخلی نیز یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو داخلی به حساب می آید. لینک داخلی، فرآیند پیوند دادن به سایر صفحات سایت می باشد. (مثلا در بالاتر ما با انکرتکست «تحقیق کلمه کلیدی» به صفحه ای از سایت وب لوکس که مرتبط با این کلمه کلیدی است، لینک داخلی داده ایم. اگر روی متن کلیک کنید به صفحه مربوطه هدایت می شوید.) لینک های داخلی خوانندگان را به صفحات دیگر در وب سایت شما می فرستند و مدت زمان ماندگاری آنها را در سایت افزایش می دهند.

همچنین، هرچه بازدیدکنندگان بیشتری در وب سایت شما حضور داشته باشند، گوگل زمان بیشتری برای خزیدن و فهرست بندی صفحات سایت شما خواهد داشت. این در نهایت به گوگل کمک می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد وب سایت شما درک کرده و به طور بالقوه آن را در صفحات نتایج موتور جستجو رتبه بندی کند.

۱۰- سرعت سایت (Site Speed)

وقتی نوبت به سئو داخلی یک صفحه می‌ رسد، سرعت صفحه اهمیت زیادی دارد. گوگل در درجه اول به تجربه کاربر اهمیت بسیاری می‌ دهد. اگر سایت شما به کندی بارگذاری شود، احتمالاً بازدیدکنندگان صفحه را ترک کرده و گوگل این را می‌ فهمد. علاوه بر این، سرعت سایت می تواند بر تبدیل ها و بازگشت سرمایه تأثیر بگذارد. با استفاده از ابزار PageSpeed ​​Insights Google، سرعت وب سایت خود را در هر زمان بررسی کنید. اگر سرعت بارگذاری صفحات سایت شما کند است، با روش های ساده سرعت صفحات را افزایش دهید.

۱۱- ریسپانسیو بودن صفحات سایت (Mobile Responsiveness)

ریسپانسیو بودن صفحات سایت به این معنی است که سایت شما در دستگاه های مختلف از جمله لپ تاپ، موبایل و تبلت به درستی نمایش داده شود. ریسوانسو بودن سایت یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو داخلی می باشد. از طرق سایت ها و ابزارهای مختلف می توانید ریسپانسیو بودن سایت خود را چک کنید و اگر موردی وجود دارد به کمک تین فنی رفع نمایید.

تفاوت سئو داخلی با سئو خارجی و سئو تکنیکال چیست؟

سئو داخلی به مجموعه کارهایی گفته می شود که داخل سایت شما انجام می شود که شامل سئو محتوا و سئو تکنیکال و مواردی که در بالا اشاره شد می شود. سئو خارجی به مجموعه کارهایی که خارج از سایت شما انجام می شود که موجب اعتبار بخشیدن به سایت شما می شود گفته می شود. سئو تکنیکال نیز مجموعه کارهای فنی از تهیه هاست و دامنه و طراحی سایت گرفته تا کراول شدن درست سایت توسط موتورهای جستجو و … گفته می شود که تاثیر بسزایی در رتبه گیری یک سایت دارند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور جامعه درباره سئو داخلی، اهمیت آن، فاکتورهای مهم در سئو داخلی و تفاوتش با سئو خارجی و تکنیکال بیان شد. به کمک این مقاله و پیاده سازی موارد گفته شده به راحتی می توانید صفحه مورد نظر سایت خود را از نظر سئو درون صفحه، بهینه کنید تا بتواند در نتایج گوگل رتبه بگیرد.

اگر این مقاله براتون مفید بود، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن‌ ها نیز از این اطلاعات بهره‌ مند شوند. در صورتی که سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات، آن را با ما به اشتراک بگذارید. با تشکر از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *