۲۰ تکنیک مهم و کاربردی سئو محتوا | وب لوکس

۲۰ تکنیک مهم و کاربردی سئو محتوا

مدت زمان مطالعه : 
نویستده: 

نگین السادات میری

تاریخ انتشار : 

28 خرداد 1403

دسته بندی: 

یکی از موارد مهم در آموزش سئو، این است که محتوای شما سئو شده باشد. در واقع سئو محتوا بخش عظیمی از بهینه سازی سایت است. سئو کردن محتوا دارای تکتیک هایی است که کمک می کند تا صفحه شما سریعتر در گوگل رتبه بگیرد. در این مقاله ۲۰ تکنیک مهم و کاربردی سئو محتوا را بیان کردیم تا با پیاده سازی آن ها روی محتوای سایت خود و رتبه گرفتن در گوگل متحیر شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

سئو محتوا چیست؟

سئو محتوا چیست؟ | وب لوکس

سئو محتوا تشکیل شده از ۲ کلمه سئو + محتوا می باشد. حال هر کدام را جداگانه تعریف می کنیم تا نهایتا به تعریف سئو محتوا برسیم.

سئو : به زبان ساده سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو. در واقع سئو فرآیندی است که سایت خود را از نظر ساختار، صفحات، موارد فنی و… بهینه سازی می کنید تا بتواند در موتورهای جستجو همچون گوگل رتبه بگیرد تا مخاطبان (ترافیک) بیشتری وارد سایت شوند.

محتوا : به هر نوع اطلاعاتی شامل مقاله، صفحه محصول، دسته بندی ها، عکس و ویدئو که در سایت ارائه گردد، محتوا می گویند. معمولا محتوای وب به صورت متنی می باشد و به کمک آن ها می توان در کلمات کلیدی مختلف رتبه کسب کرد.

سئو محتوا : به کار بردن مجموعه‌ ای از فرآیندها و تکنیک‌ ها می باشد تا محتوای یک سایت، بهینه شده و در حالتی قرار گیرد که باعث بهبود رتبه صفحه در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل شود.

محتوای سئو شده چیست؟

محتوای سئو شده در واقع محتوایی است که بهینه شده است تا بتواند با کسب رتبه در موتورهای جستجو در کلمات کلیدی مشخص، ترافیک بیشتری را جذب کند. البته هدف شما نباید فقط کسب رتبه بالاتر در گوگل باشد. محتوای شما باید برای مخاطب هم کاربردی و ارزشمند باشد و نیاز او را رفع کند. در واقع دو جنبه فنی و محتوایی در هر محتوا باید رعایت شود تا بتوان به موفقیت و رتبه مناسبی دست پیدا کرد.

۱۸ تکنیک برای سئو کردن محتوا

۱. انتخاب کلمه کلیدی مناسب با توجه به موضوع انتخاب شده

انتخاب کلمه کلیدی مناسب با توجه به موضوع انتخاب شده | وب لوکس

قبل از اینکه بخواهید نوشتن محتوا و سئو محتوا را شروع کنید باید موضوع خود را انتخاب کرده باشید، تحقیق کلمه کلیدی انجام داده باشید و کلمات کلیدی مناسب برای نوشته را بدست آورده باشید. سپس با توجه به کلمه کلیدی انتخاب شده محتوای خود را بنویسید.

۲. بررسی کانسپت کلمه کلیدی و هدف کاربران از جستجو

یکی از موضوعات مهم در سئو محتوا بررسی هدف کاربر از جستجو یا همان Search Intent است که برخی کانسپت کلمه کلیدی نیز می گویند. شما باید بدانید که کاربر وقتی کلمه کلیدی انتخابی شما را جستجو می کند به دنبال چه نوع اطلاعاتی می گردد. آیا به دنبال یک مقاله برای کسب اطلاعات است یا به دنبال دیدن یک صفحه پر از محصول به همراه قیمت ها می باشد و یا به دنبال صفحه محصولی است که اطلاعاتی از آن محصول بدست آورد و خرید کند. پس مهم است که شما هدف کاربر از جستجو را بدانید تا بتوانید صفحه ای مناسب با نیاز او ایجاد کنید.

۳. نوشتن یک محتوای جامع و عالی

بعد از سپری کردن مراحل اولیه، نوبت آن رسیده است که محتوای خود را بنویسید. تلاش کنید که در عین پاسخگویی سریع به کاربر و رفع نیازش، یک محتوای جامع بنویسید که به طور کامل به سوالات کاربر پاسخ دهد و نیازی نباشد که کاربر صفحه شما را ببندد و وارد سایت دیگری شود تا اطلاعات کامل تری کسب نماید. حواستان باشد به محتوا آب نبندید و الکی محتوا را طولانی نکنید. یک محتوای شسته رفته تحویل کاربر دهید که نیازش رفع گردد.

۴. عدم استفاده از محتوای تکراری

شاید اگر سال ها پیش از محتوای تکراری هم استفاده می شد نتیجه می داد اما امروزه با وجود الگوریتم های جدید گوگل و ظهور هوش مصنوعی دیگر به هیچ عنوان نمی توانید از محتوای تکراری در سایت خود استفاده کنید. پس حواستان باشد که یک محتوای یونیک و بر اساس تجربه حاصل شده، به کاربر تحویل دهید.

۵. الویت قرار دادن بهینه سازی محتوا برای کاربران

درست است که هدف از سئو محتوا رتبه گیری در گوگل و جذب ترافیک بیشتر است اما این یک جنبه ماجرا است. جنبه دیگر ماجرا این است که شما محتوایی بنویسید که بتواند نیاز کاربر را رفع کند و برای کاربر بهینه شده باشد نه فقط برای گوگل بهینه کنید.

۶. بکار بردن صحیح و به اندازه کلمه کلیدی در پاراگراف اول و محتوای اصلی

یکی از تکنیک های مهم در سئو محتوا بکارگیری درست کلمه کلیدی در طول محتوا می باشد. اولا اینکه حتما در پاراگراف اول نوشته خود ۱ الی ۲ بار از کلمه کلیدی استفاده کنید. ثانیا در طول محتوا نیز به اندازه و متعادل از کلمه کلیدی اشتفاده کنید. حواستان باشد استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی یا در اصطلاح Keyword Stuffing نتیجه معکوس دارد و موجب عدم رتبه گیری در گوگل می شود.

۷. استفاده از از مترادف‌ ها در طول محتوا

برای اینکه بتوانید یک محتوای سئو شده عالی داشته باشید لازم است که از مترادف ها یا LSIهای کلمه کلیدی خود در محتوا استفاده کنید. به عنوان مثال در همین متن می توان به جای کلمه سئو از بهینه سازی نیز می توان استفاده کرد. این تکنیک باعث می شود که هم گوگل مفهوم کلمه کلیدی شما و مترادف هایش را بهتر بفهمد، هم اینکه علاوه بر رتبه گرفتن تنها در کلمه کلیدی مورد نظر، در کلمات مترادف هم بتوانید با همین یک محتوا رتبه بگیرید.

۸. ایجاد یک محتوای غنی با بکار بردن عکس، ویدئو و محتوای چند رسانه‌ ای

یکی دیگر از تکنیک های مهم و کاربردی در سئو محتوا، بکارگیری عکس، ویدئو و پادکست در محتوا می باشد. محتوایی که تنها متن باشد هیچ جذابیتی برای کاربر ندارد و او را خسته می کند. نتیجه این می شود که صفحه شما را می بندد و به سایت دیگری می رود. همین کار یک آلارم منفی برای گوگل است که کاربر از سایت شما خوشش نیامده و موجب کاهش رتبه شما می شود.

از طرفی با بکاربردن عکس، ویدئو و پادکست، کاربر مدت زمان بیشتری را در صفحه شما سپری می کند و این خود یک آلارم مثبت برای گوگل است که موجب افزایش رتبه شما می شود. پس حتما از این موارد در محتوای خود استفاده کنید.

۹. بهینه سازی تصاویر و ویدئوها

علاوه بر اهمیت بکارگیری تصاویر و ویدئو در محتوا، مسئله بسیار مهم این است که تصاویر و ویدئوها حتما بهینه باشند. برای بهینه سازی تصاویر و ویدئو ها لازم است که تا جای ممکن بدون آسیب به کیفیت، حجم آن ها کاسته شود تا صفحه سریع تر برای کاربر لود شود. از طرفی سعی کنید که نام تصاویر و ویدئو ها را به انگلیسی و مرتبط با موضوع انتخاب کنید. حتما از متن جایگزین که حاوی کلمه کلیدی باشد برای تصاویر استفاده کنید.

۱۰. استفاده از یک عنوان اصلی (تگ H1) برای محتوا

هر محتوا باید یک عنوان اصلی یا همان H1 داشته باشد. سعی کنید عنوان محتوای شما جذاب و حاوی کلمه کلیدی باشد.

۱۱. نوشتن عنوان‌ های مناسب و بهینه در طول محتوا (تگ‌های H1، H2 و H3)

یکی دیگر از تکنیک های سئو محتوا، استفاده از هدینگ های H2 و H3 در طول محتوا می باشد. شما به کمک هدینگ ها متن خود را به چند بخش تقسیم میکنید و در ارتباط با هر هدینگ پاراگرافی را می نویسید. هدینگ ها به شما در نمایش در rich snippet گوگل کمک شایانی می کنند.

۱۲. استفاده از یک عنوان جذاب و حاوی کلمه کلیدی

علاوه بر عنوان محتوا یک عنوان یا Title برای هر صفحه وجود دارد که می تواند متفاوت از عنوان صفحه شما (H1) باشد. سعی کنید در عنوان از اعداد، نشانه ها، کلمات جذابی همچون بهترین، ارزان ترین و… استفاده کنید. این کار باعث می شود که کلیک کاربران بر روی لینک شما بیشتر شود و در واقع نرخ CTR صفحه شما افزایش می یابد و موجب افزایش رتبه صفحه نیز می شود.

۱۳. نوشتن توضیحات متا هوشمندانه و حاوی کلمه کلیدی

توضیحات متا، نوشته ای است که در پایین عنوان نوشته شما دیده می شودو یکی از تکنیک های سئو محتوا، نوشتن توضیحات متای مناسب برای هرصفحه است که شامل کلمه کلیدی نیز باشد. افراد با خواندن توضیحات متای جذاب، احتمال بیشتری دارد که روی لینک صفحه شما کلیک کنند.

۱۴. بهینه کردن URL محتوا (کوتاه، معنی دار و دارای کلمه کلیدی)

یکی از موارد مهم در سئو محتوا بهینه بودن URLهای صفحه می باشد. URL صفحه تا جای ممکن باید کوتاه و دارای کلمه کلیدی باشد. اینکه از URL فارسی یا انگلیسی استفاده کنید تفاوتی در سئو کردن محتوای شما ندارد. تنها مزیت استفاده از URL انگلیسی زمان اشتراک گذاری URL است که به هم ریختگی ندارد.

۱۵. استفاده از از لینک های داخلی برای بهبود سئو محتوا

هرچقدر که از تاثیر لینک داخلی در سئو محتوا بگوییم کم است. بسیاری از افراد اهمیت زیادی برای بک لینک قائل هستند اما غافل از اینکه لینکسازی داخلی صحیح بسیار به رتبه گیری صفحه در گوگل کمک می کند. اما از آنجا که لینکسازی داخلی رایگان است خیلی از افراد به آن بها نمی دهند. اما شما با تصور اینکه برای هر لینک داخلی مباغی معادل ۲ میلیون پرداخت کرده اید، لینکسازی داخلی را انجام دهید. توجه کنید با توجه به استراتژی سئ> سایت و هر کجا در متن لازم است از لینک داخلی استفاده کنید.

۱۶. استفاده از لینک خارجی در محتوا

در سئو محتوا استفاده از لینک خارجی در طول محتوا و لینک دادن به منابعی خارج از سایت شما این پیغام را به گوگل می دهد که این متن به لینک های معتبر نیز اشاره داشته است. پس می تواند به افزایش رتبه شما کمک کند. در طول متن می توانید هرجایی که لازم است از یک لینک خارجی استفاده کنید. فقط حواستان باشد که با کلمه کلیدی اصلی نباید لینک خارجی دهید.

۱۷. به کار بردن لیست یا جدول

یکی از مواردی که می تواند محتوای شما را جذاب تر کند تا کاربر زمان بیشتری را در صفحه شما طی کند، استفاده از لیست ها و جدول ها می باشد. این کار در سئو محتوا کمک می کند که محتوای شما رتبه بهتری کسب کند. مثلا قبل از پاراگراف اول لیستی از عناوینی و موضوعاتی که در صفحه به کار رفته اند (H2 و H3) داشته باشید. این کار را به کمک افزونه Table Of Content می توانید انجام دهید.

۱۸. به کار بردن نقل قول در متن

یکی دیگر از مواردی که در سئو محتوا کمک می کند، استفاده از نقل قول است. مثلا شما می توانید یک پاراگراف کوچک یا یک ضرب المثل یا یک حرفی را از شخص یا سایتی معتبر نقل قول کنید. اینکار هم محتوای شما را جذاب تر میکند هم یک آلارم مثبت به گوگل است.

۱۹. به اشتراک گذاشتن محتوای سئو شده در شبکه‌ های اجتماعی

بعد از اینکه محتوای شما کامل شد و تمامی موارد بالا را تا جایی که امکان دارد انجام دادید، متن خود را ابتدا در سایت خود منتشر کنید. سپس می توانید بعد از چند روز که محتوای سئو شده شما در گوگل ایندکس شد، در شبکه های اجتماعی دیگر نیز به اشتراک بگذارید. این کار باعث می شود که اولا یک نوع بک لینکسازی برای محتوای شما انجام شود درثانی افراد بیشتری محتوای شما را خوانده و ممک است علاقه مند شوند تا وارد سایت شما شده و از دیگر صفحات سایت شما بهره ببرند. و نهایتا با لایک، کامنت یا اشتراک گذاری متن شما یک سوشیال سیگنال به حساب می آید که روی افزایش رتبه شما تاثیرگذار است.

۲۰. بک لینکسازی به منظور تقویت سئو محتوا

و نهایتا می توانید برای بهبود رتبه صفحه خود، بک لینکسازی روی همان صفحه را انجام دهید. با توجه به استراتژی بک لینک سازی خود می توانید یک ریپوتاژی تهیه کنید و در آن صفحه با کلمات کلیدی مناسب به صفحه خود لینک دهید و آن را تقویت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله ۲۰ تکنیک سئو محتوا بیان شد که اگر تمامی موارد را بر روی صفحات سایت خود پیاده سازی کنید، چیزی نمی گذرد که از داشتن رتبه در صفحه اول گوگل متعجب می شوید. پس اگر فکر می کنید لازم است، دوباره این مقاله را مرور کنید.

اگر این مقاله براتون مفید بود، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن‌ ها نیز از این اطلاعات بهره‌ مند شوند. در صورتی که سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات، آن را با ما به اشتراک بگذارید. با تشکر از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *