بازار کار شغل سئو در ایران و خارج | وب لوکس

بازار کار شغل سئو در ایران و خارج

مدت زمان مطالعه : 

20 دقیقه

نویستده: 

نگین السادات میری

تاریخ انتشار : 

19 خرداد 1403

دسته بندی: 

با توجه به پیشرفت روزافزون فضای دیجیتال و افزایش چشمگیر استفاده از اینترنت در کشور، بازار کار شغل سئو در ایران به سرعت در حال رشد و گسترش بوده و نیاز به متخصصان سئو برای بهبود رتبه و دیده شدن وب‌ سایت‌ ها در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو افزایش یافته است. پس شغل سئو برای افرادی که علاقه‌ مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت هستند، دارای فرصت‌ های فراوانی می باشد. اما نیاز به آموزش سئو اصولی دارد. با ما همراه باشید تا از بازار کار سئو آگاهی بیشتری کسب کنید.

بازار کار شغل سئو در ایران

بازار کار شغل سئو در ایران | وبلوکس

با یک سرچ سریع شغل سئو یا کارشناس سئو در سایت های کاریابی مثل جاب ویژن و جابینجا به بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی خواهید رسید. این عدد باور کردنی نیست! این اعداد و ارقام نشان می دهند که بازار کار شغل سئو در ایران سکه است و یکی از مورد نیازترین مشاغل دنیای دیجیتال می باشد.

از طرفی ۱ میلیارد سایت در سطح وب وجود دارند که نیاز دارند در صفحات نتایج جستجو (SERP) حضور داشته باشند و دیده شوند. حتی اگر ۵۰ درصد این سایت ها فعال باشند، قابل تصور نیست که چه دنیای عجیبی پیش روی سئوکاران خواهد بود. پس اگر به شغل سئو علاقه مند هستید همین حالا آستین هایتان را بالا بزنید و مطلب چگونه سئوکار شویم را مطالعه کنید.

 فرصت‌ های شغل سئو در ایران

با افزایش تعداد کسب‌ و کارهای اینترنتی در ایران، فرصت‌ های شغلی در زمینه سئو نیز افزایش یافته است. چرا که کسب‌ و کارهای اینترنتی نیاز دارند تا وب‌ سایت‌ های خود را بهبود داده و رتبه آن‌ ها در موتورهای جستجو  افزایش یابد تا بتوانند بهتر دیده شوند و فروش بیشتری داشته باشند. این نیاز به بهینه‌ سازی وب‌ سایت‌ ها، علاوه بر شغل سئو، فرصت‌ های شغلی دیگری را نیز همچون تولید انواع محتوا، پشتیبانی سایت، برنامه نویسی و انجام کارهای فنی سایت، طراحی و آماده سازی سایت های واسط حهت خرید بک لینک و… را می طلبد.

چالش‌ های شغل سئو در ایران

هر چقدر که ار فرصت های شغل سئو در ایران صحبت کردیم لازم است تا نیم نگاهی به چالش های شغل سئو نیز داشته باشید. با توجه به نیاز روز افزون به شغل سئو کار کمی سخت می شود چرا که با افزایش تقاضا برای متخصصان سئو، رقابت بین افراد دارای مهارت‌ های مختلف برای جذب فرصت‌ های شغلی بسیار شدیدتر شده است. بنابراین برای موفقیت در این بازار کار، افراد نیاز دارند تا مهارت‌ های بالا و توانایی‌ های لازم برای جذب توجه کارفرمایان را داشته باشند.

یکی دیگر از چالش های شغل سئو، کمبود آموزش درست و حسابی برای یادگیری سئو و تبدیل به یک سئو کار متخصص، حرفه ای و با تجربه است. بسیاری از افرادی که در حوزه سئو فعالیت می‌ کنند، یا به طور تجربی سئو را یاد گرفته اند و توانایی آموزش دادن ندارند یا انقدر سرشان شلوغ است که وقتی برای آموزش دادن و انتقال تجربیات خود ندارند.

یکی از چالش های دیگر که اخیرا در شغل سئو سر و صدا کرده، وجود هوش مصنوعی می باشد. با توجه به اینکه هوش مصنوعی در کوتاه ترین و سریعترین زمان به راحتی پاسخ خیلی از سوال ها را می دهد اما هنوز هم قادر نیست که مانند یک سایت و تجربیات یک فرد عمل کند. اما دیگر سئو نیز مانند قبل نخواهد بود و متخصصین سئو می بایست از هوش مصنوعی نیز در روند بهینه سازی سایت ها کمک بگیرند.

تحصیلات موردنیاز برای استخدام متخصص سئو

برای استخدام به عنوان متخصص سئو، بیشتر کارفرمایان تمیل دارند که متقاضیان دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس یا مدرک معادل در رشته‌ های مرتبط با فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر، مدیریت فناوری اطلاعات، بازاریابی دیجیتال یا موارد مشابه باشند. علاوه بر این، تسلط به زبان‌ های برنامه‌ نویسی مانند HTML، CSS و JavaScript نیز برای انجام بهتر کار در زمینه سئو می تواند یک امتیاز مثبت به حساب بیاید.

اما در شغل سئو تنها داشتن یک مدرک تحصیلی مهم نیست بلکه داشتن دانش سئو و تجربه کافی از این زمینه و همچنین داشتن مهارت های نرم بسیار مهم است. شما به عنوان متخصص سئو نیاز دارید تا موارد زیر را بلد باشید.

  1. تسلط بر اصول و تکنیک‌ های بهینه‌ سازی موتورهای جستجو (SEO).
  2. توانایی تحلیل و ارزیابی عملکرد وب‌ سایت‌ ها با استفاده از ابزارهای مختلف مانند Google Analytics و Google Search Console.
  3. توانایی تحلیل کلمات کلیدی و تعیین استراتژی بهینه‌ سازی محتوا.
  4. توانایی سئو و بهینه سازی محتواهای تولید شده.
  5. توانایی اجرای تغییرات فنی در وب‌ سایت به منظور بهبود رتبه در موتورهای جستجو.
  6. توانایی افزایش اعتبار سایت و بک لینکسازی.
  7. توانایی مدیریت پروژه و ارتباط موثر با اعضای تیم.
  8. داشتن تجربه کاری در زمینه سئو سایت.
  9. مهارت‌ های ارتباطی و توانایی تعامل موثر با مشتریان و تیم‌ های دیگر.
  10. با توجه به پیچیدگی‌ های موجود در فضای آنلاین و تغییرات مداوم الگوریتم‌ های موتورهای جستجو، متخصصان سئو نیاز به یادگیری مداوم و به‌ روزرسانی دانش خود دارند. بنابراین، توانایی یادگیری سریع و تطبیق با تغییرات نیز از جمله مهارت‌ های ضروری برای متخصصان سئو می باشد.

درآمد شغل سئو چقدر است؟

درآمد یک متخصص سئو بستگی به میزان دانش، تجربه، مهارت‌ ها، موقعیت جغرافیایی کار، اندازه شرکت و … دارد. اما به طور کلی، درآمد متخصصان سئو در ایران بسته به اینکه از کدام روش کسب درآمد می کنند، متغیری است.

روش های کسب درآمد سئو

روش‌ های مختلفی برای کسب درآمد از دنیای سئو وجود دارد و هریک میزان سود خاص خود را دارند.

  • استخدام شدن در شرکت

برخی شرکت‌ ها تمایل دارند که برای انجام امور وب سایت‌شان اقدام به استخدام کارشناس سئو کنند. با استخدام در شرکت ها، حقوق ثابت خواهید داشت. درآمد شما به طور معمول مابین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان بوده و میزان آن بستگی به تخصص و مهارت شما دارد.

  • فریلنسر شدن

یکی از روش های جذاب و ایده آل در شغل سئو، فریلنسری یا کار به صورت مستقل و آزاد است. در این روش شما خودتان پروژه دریافت می‌ کنید و زمان و ساعت کاریتان دست خودتان است. بنابراین در فریلنسری هرچقدر که بیشتر کار کنید حقوق بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. مثلا میانگین درآمد یک سئوکار فریلنسر چیزی مابین ۱۲ تا ۷۰ میلیون تومان خواهد بود. البته اگر تخصص زیادی داشته باشید، قطعا درآمدتان از این میزان نیز بیشتر خواهد بود.

  • آموزش دادن در سئو

یکی از روش های کسب درآمد از شغل سئو، آموزش دادن است. شما می‌ توانید در زمینه سئو کلاس‌ های آموزشی برگزار کرده و حتی دوره‌ های آموزشی آنلاین خود را به فروش برسانید. این روش می تواند بیشترین درآمد را برایتان به همراه داشته باشد. اما نکته حائز اهمیت این است که برای انجام آن لازم است که حتما تخصص بسیار بالایی داشته باشید.

  • مشاوره دادن در زمینه سئو به شرکت ها

یکی دیگر از روش های کسب درآمد از شغل سئو در ایران، مشاوره دادن به شرکت ها و فریلنسر هایی است که در حین انجام سئو سایت با چالش هایی مواجه شده اند و توانایی رفع و بهبود رتبه سایت را ندارند. اما در این روش نیز باید کاملا مسلط و با تجربه کافی در سئو باشید تا بتوانید مشاوره درستی به آن ها بدهید.

  • درآمد دلاری از سئو

این روزها مانند خیلی از شغل های دیگر، در شغل سئو نیز کسب درآمد دلاری بسیار مطرح است. چرا که اگر شما دانش و تجربه کافی در زمینه سئو داشته باشید و زبان انگلیسی را نیز بلد باشید به راحتی می توانید از طریق سایت های کاریابی بین المللی، پروژه های سئو دریافت کنید و سایت های انگلیسی زبان یا هر زبان دیگری را سئو کنید.

حتی می توانید یک سایت به زبانی غیر از فارسی برای خودتان طراحی کرده و سئو کنید و از طریق تبلیغات کسب درآمد دلاری داشته باشید. در این روش درآمدتان به دلار محاسبه شده و قطعا بسیار بیشتر از سایر روش‌ ها خواهد بود اما میزان مشخصی ندارد و در هر پروژه متفاوت می‌ باشد. اما به طور میانگین می توان گفت درآمدی مابین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار سالانه چیزی حدود ۲۵۰ میلیون ماهانه خواهید داشت.

عوامل موثر در میزان درآمد شغل سئو

درآمد متخصص سئو بستگی به عوامل مختلفی دارد که مهمترین آن‌ ها عبارت‌اند از:

  1. میزان دانش و مهارت
  2. میزان تجربه و سابقه کاری
  3. میزان موفقیت در پروژه‌ ها
  4. مکان کاری
  5. موقعیت جغرافیایی انجام پروژه
  6. زبان سایت
  7. شهرت و پرسونال برندینگ کارشناس سئو
  8. نوع کسب و کار کارفرما
  9. تعداد پروژه‌ های دریافتی در طول ماه
  10. کار کردن به صورت تمام‌ وقت یا پاره‌ وقت
  11. زمان و سرعت انجام هر پروژه
  12. میزان رقابت در بازار کار
  13. میزان سختی و دشواری هر پروژه

امنیت شغلی کارشناسان و متخصصین سئو

اما سوال مشترک بسیاری از علاقه‌ مندان به شغل سئو، این است که آیا می‌ توان روی امنیت شغلی آن حساب کرد یا مثل بسیاری از شغل ها، یک موج گذرا است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تا زمانی که موتورهای جستجو بهترین روش برای رفع نیازهای افراد هستند. بنابراین امنیت شغلی سئو موضوعی نیست که بخواهد باعث نگرانی شما شود.

با توجه به رشد کسب و کارها در فضای دیجیتال بعد از شیوع کرونا، بازار کار سئو داغ‌ تر از هر زمان دیگری شده و درآمد سئوکارها نیز بهتر از گذشته شده است. اما با مقوله جدید هوش مصنوعی که دنیا را متحول کرده قطعا شغل سئو نیز دستخوش تغییرات خواهد بود.

شغل سئو را از کجا شروع کنم؟

خب تا اینجا درباره شغل سئو، بازار کار و روش های کسب درآمد آن صحبت کردیم. به عنوان تیمی که سال‌ ها آموزش و خدمات سئو را ارائه داده است می‌ خواهیم چند پیشنهاد به شما بکنیم شاید برای شروع راه و تبدیل شدن به یک متخصص سئو به کارتان بیاید.

۱/ اگر هیچ پیش‌ زمینه‌ ای از سئو ندارید و تازه می‌ خواهید آن را شروع کنید، حتماً حتماً اول آموزش ببینید. شرکت در دوره‌ های آموزشی حرفه‌ ای سئو به شما کمک می‌ کند نصف راه متخصص شدن را چند ماهه بگذرانید.

۲/ اگر با سئو آشنایی دارید ولی هنوز مهارت و تخصص کافی پیدا نکرده‌ اید، می توانید به عنوان کارآموز در یک شرکت استخدام شوید. در این مدت تلاش کنید تمام زیر و بم های کار را یاد بگیرید. با این روش رزومه شما پربارتر شده و تخصصتان بیشتر می‌ شود. حالا می‌ توانید با مهارت بالا به عنوان کارشناس سئو استخدام شوید و به درآمد موردنظرتان برسید.

۳/ راه سوم این است که برای خودتان در موضوعی که علاقه دارید یک سایت بزنید و روی سایت خودتان کار کنید. سایتی که صفر تا صدش دست خودتان بوده و به عنوان یک نمونه کار عالی نیز برای شما خواهد بود.

سخن پایانی

با وجود چالش‌ هایی که در بازار کار شغل سئو در ایران وجود دارد، هنوز هم فرصت‌ های فراوانی برای متخصصین سئو وجود دارد. با رعایت مشاوره‌ های ارائه شده و انجام اقدامات مناسب، شما می‌توانید موفقیت خود را در این حوزه رقم بزنید و به یک متخصص سئو حرفه‌ ای تبدیل شده و حتی درآمد دلاری داشته باشید.

اگر این مقاله براتون مفید بود، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن‌ ها نیز از این اطلاعات بهره‌ مند شوند. در صورتی که سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات، آن را با ما به اشتراک بگذارید. با تشکر از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *